Twee drukke weken - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nadine Peeters - WaarBenJij.nu Twee drukke weken - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nadine Peeters - WaarBenJij.nu

Twee drukke weken

Blijf op de hoogte en volg Nadine

11 November 2013 | Turkije, Istanbul

Het vorige verslag is alweer twee weken geleden en er is inmiddels van alles gebeurd maar ik begin bij vorige week vrijdag.

Lisa had tijdens de introductieweek een Turkse jongen ontmoet die haar had gevraagd of ze zin had om naar de kroeg te komen waar een bevriende band van hem zou spelen. De band heette Bluezade en Lisa vertelde ons dat het een bluesband was dus wij, Petra, Sana en ik, dachten we gaan gezellig mee. Toen we de bar eenmaal gevonden hadden bleek het degene te zijn waar ze het goedkoopste bier van Istanbul hadden en tijdens de introweek waren we daar geweest met wat mentoren en toen leek het ons toch meer een rockbar. Maargoed wie weet veranderd de muziekstijl per avond… We hadden uiteindelijk een tafel bijna vooraan gevonden en op het moment dat de bandleden het podium op gingen werden we al een beetje achterdochtig want ze zagen er echt totaal niet uit als een bluesband. En inderdaad het bleek gewoon rock te zijn, op zich was het nog best leuk maar de muziek stond zo hard dat je ook echt alleen muziek kon luisteren en niet kon kletsen. Omdat we zaterdag weer vroeg op moesten zijn we maar op tijd naar huis gegaan.

Zaterdag was het namelijk tijd voor het pretpark ‘Vialand’! De website zag er goed uit en er was een gratis shuttle, omdat we met een grote groep waren en de meesten de shuttle van 10 uur wilden halen deden we dat. Maar natuurlijk met zo’n grote groep was niet iedereen op tijd en tot overmaat van ramp bleek de shuttle ook nog eens 5 minuten te vroeg vertrokken te zijn (ik wist niet dat dat bestond hier in Turkije, maar het blijkt..). Omdat de volgende shuttle om 11 uur pas ging zijn we bij een bakkertje met z’n allen wat gaan eten en daarna hadden we de shuttle gelukkig wel gevonden en gehaald. Maar het was niet onze geluksdag want daar aangekomen bleek dat ze last hadden van stroomuitval en dat de 8 gaafste/leukste attracties het niet deden. We kregen geen korting dus we besloten dat we 52 tl (€19) te veel vonden als de leukste dingen het niet deden. Alles was echt super nieuw en rondom het park werd ook nog gebouwd. Naast het park lag een groot winkelcentrum waar we toen maar in zijn gegaan. Na een middag lekker eten en shoppen hebben we de shuttle weer terug genomen en kon er nog wat extra gestudeerd worden.

Zondag was ook voornamelijk weer studiedag en aan het eind van de middag ben ik met Petra en Faiza naar Istanbul Modern geweest, het museum voor Turkse moderne kunst. Voor mijn kunstvak moet ik 3 musea bezoeken en deze leek me wel leuk. Natuurlijk zat het verkeer in Sariyer echt enorm tegen waardoor we er een uur en drie kwartier over hebben gedaan om bij het museum te komen. We waren bang dat we te weinig tijd zouden hebben maar het was niet heel groot. Ik moest foto’s maken voor m’n vak maar dat mocht natuurlijk niet dus we hebben stiekem met z’n drieën foto’s lopen maken. Daarna zijn we lekker Kebab gaan eten bij Konak.

Maandag was helaas een minder leuke dag omdat het toen uit is gegaan tussen mij en Remy. In het begin was ik natuurlijk nog al van slag dus ik ben die dag lekker niet naar school gegaan en ben door Sariyer langs de Bosporus gaan wandelen wat echt heel leuk was want het zonnetje scheen lekker warm en het was rustig. Daarna hadden mijn lieve ouders besloten dat ze wel een ticket voor Kim wilden kopen zodat we lekker een weekend leuke dingen konden doen. Aangezien ik maandag wel een tentamen had was ik de rest van de week zoet met studeren.

Dus vrijdag was het zover Kim kwam rond kwart voor 10 op Taksim aan en dat was zo leuk en raar omdat we het zo kort van tevoren hadden geregeld allemaal. Kim had nog niet gegeten dus we zijn eerst met de metro naar Şişhane gegaan waar ik Kim bij Konak kebab heb laten proeven, gelukkig vond ze het lekker. Daarna zijn we naar ons hostel gelopen wat erg goed bevallen is, het was vlak bij de galatabrug en alles was heel schoon. We moesten natuurlijk echt even bijpraten na 2 maanden dus we zijn een stukje over de galatabrug gaan lopen. En opeens was het alweer half 1 dus toen zijn we maar terug gegaan en gaan slapen. De volgende ochtend zou er ontbijt zijn in het hostel maar dat was niet echt een succes. De cornflakes en dunne yoghurt waren niet echt lekker en zelfs het water uit een kan bleek (smerig!) kraanwater te zijn. Omdat het pretpark vorige keer niet doorging zouden we het deze zaterdag nog een keer proberen, gelukkig houdt Kim ook van pretparken dus ze ging gewoon gezellig mee. Ook echt onwijs leuk dat ze Lisa en Petra heeft leren kennen. Wij zijn met de metro naar Haciosman gegaan waar de shuttle ons oppikte. Omdat we deze keer ook via een vak waren van Turkse studenten die af en toe uitjes moeten organiseren hadden we deze keer wel korting en nu was het nog maar 37 tl (13,50) dat was weer mooi meegenomen! Voor we naar binnen gingen bleek dat de grootste gaafste achtbaan weer niet ging, dus we hadden aan de Turkse studenten gevraagd of ze even konden vragen waarom dat was. En het bleek dus dat die achtbaan nog niet helemaal af was. Het park is zo nieuw dat ze zelfs aan de attracties nog aan het bouwen zijn. Dat vonden we echt enorm balen want we wilden zooo graag in een achtbaan. Maar gelukkig naarmate we verder in het park kwamen zagen we dat er nog een achtbaan was. Verder zijn we nog in een boomstamattractie, wildwaterbaan, 4D film, vrije val, ronde schommel en bizarre soort van spookhuis geweest. En wel drie keer in dezelfde achtbaan (onder andere om een leuke foto te maken aangezien Lisa in eerste instantie vrolijk lachend de verkeerde kant op keek) want het was super rustig, de langste rij is niet langer dan een kwartiertje geweest voor de vrije val. Het weer was ook echt zo goed dat het helemaal niet uitmaakte dat we flink nat werden in de waterattracties. Rond half 4 waren we er wel uitgekeken en zijn we Kumpir gaan eten. Ik had op vrijdag al een fles sterke drank meegenomen naar het hostel dus na het pretpark zijn Lisa en Petra met ons meegegaan over Istiklal street terug naar het hostel gelopen en zijn daar gezellig met onze kamergenoten gaan drinken. We waren alleen wat vroeg thuis en we hadden ook vroeg gegeten dus eigenlijk deden we alles vroeg en we wilden dus ook rond 12 uur naar een bar maar na 3 mislukte pogingen hebben we het maar opgegeven en zijn we weer naar het hostel gegaan. We hadden wel een erg leuke avond gehad.

Zondag was het tijd om Kim de stad te laten zien en ik heb zelfs ook nog iets gedaan wat ik nog niet had gedaan. We zijn begonnen met de Galatatoren, en ik was echt bang dat ie nog niet open was op zondagochtend 10 uur. We kwamen namelijk op het plein en er stond geen rij.. de vorige keren dat ik was hebben we echt lang in de rij moeten staan. Dus we zijn naar de ingang gelopen en hij bleek gewoon open te zijn! Het was boven ook lekker rustig dus we hebben rondgekeken foto’s gemaakt en toen weer naar beneden. De volgende bezienswaardigheid was de Blauwe Moskee maar die was net dichtgegaan voor het gebed. Op de binnenplaats van de moskee worden foto’s gemaakt en we liepen bijna door iemands foto heen en op het moment dat we er omheen liepen viel het kwartje: hee dat was Ronald of Frank de Boer (Ze lijken toch best op elkaar..), wat toevallig! Omdat we geen zin hadden om drie kwartier te wachten zijn we naar de Grand Bazaar gelopen en ja hoor die was ook dicht. Waarom weten we nog steeds niet, maar het was toevallig wel een herdenkingsdag omdat Attatürk 75 jaar gelede overleden is. We zijn naar beneden gelopen om te kijken of de kruidenbazaar wel open was en onderweg was er ook markt en waren de meeste winkels wel open dus gelukkig hebben we nog wel iets gezien. Daarna besloten we dat we wel naar de blauwe moskee wilden dus we zijn het hele end weer terug (omhoog) gelopen. Onderweg hadden we honger en waren we moe dus zijn we in het Simit Café boven op een balkonnetje lekker gaan zitten eten. Bij de basilieken achter de blauwe moskee verkopen ze Salep en ik vond dat Kim dat wel even moest testen dus hadden we dat gekocht. Maar het bleef warm en het zat ook in van die piepschuimen bekertjes dus het duurde even voordat we het op hadden. Op het moment dat we klaar waren en naar de moskee liepen bleek dat hij net 5 minuten geleden weer gesloten was voor het volgende gebed. We waren moe dus zijn we maar op een bankje gaan zitten in de zon, en Kim heeft nog Turkse straat-maïs geprobeerd. Ondertussen nog mensen weg sturen die met ons op de foto wilden en heel veel schattige Turkse kindjes bekeken. En toen was het eindelijk toch zover we zijn de moskee in geweest! Kim had een panty aan en dat mocht niet dus die kreeg een extra doek om, maar op het moment dat we even gingen zitten in de moskee kwam er een klein stukje knie uit die doek en er kwam meteen een vrouw in nog net geen burka naar ons toe gerend Turks pratend en wijzend naar die knie, erg overdreven als je ziet dat er ook gewoon mensen in leggings (die echt geen broeken zijn) lopen met alleen een shirt erop ipv een jurk of rok, apart. Daarna zijn we met de tram terug gegaan en ik wist dat je redelijk vlakbij ons hostel hele leuke gekleurde trappen moest hebben, het was nog vrij vroeg en licht dus daar zijn we heen gegaan en ze waren echt heel leuk. Daar hebben we nog even een halve fotoshoot gehouden en toen zijn we teruggegaan naar het hostel om even te zitten en ons op te frissen. Rond half 6 hadden we honger dus toen zijn we naar Istiklal street gegaan en hebben we in het restaurantje gegeten waar ik ook met mn ouders had gegeten. Ik had toen het gerecht van mn moeder en zusje geproefd, auberginepuree met stoofvlees, en vond dat toen wel lekker maar toen ik het gister kreeg was het echt veel lekkerder dan in mijn herinnering dus ik heb genoten. Samen nog even een taartje gedeeld en nog even gewinkeld. We waren voor 9 uur al weer thuis en we zouden vroeg gaan slapen.. maarja dat kwam er natuurlijk toch niet van. Nog gezellig foto’s gekeken en een gezellige laatste avond gehad!

Maandag vroeg op en Kim naar de bus gebracht, het afscheid was echt niet leuk omdat we elkaar nu pas weer eind mei zullen zien, en dat duurt lang! Gelukkig hebben we tegenwoordig skype en facetime. Ik had om half 11 mijn eerste tentamen hier maar ik had in het weekend niet echt meer geleerd maar het was gelukkig een stuk makkelijker dan gedacht. Dat moet wel een voldoende worden!